top of page

טיפול בגישה פמיניסטית, טיפול רגיש מגדר לנשים


לעיתים פונות אלי נשים ומשתפות שהיה חשוב להן להגיע לטיפול פמיניסטי או טיפול רגיש מגדר לנשים, חלק אחר אדישות לעניין ויש מי שמשתפות בחשש, שהן לא כך מבינות איך פמיניזם קשור לטיפול ובאילו אופנים זה עשוי להשפיע על מהלכו. פה ושם פגשתי נשים מרקע מסורתי, נשים שבחרו להתמסר לגידול ילדיהם ועוד, אשר הביעו תהיה האם המרחב והגישה טיפולית עשויים להתאים להן או שמא יאתגרו ערכים ובחירות חיים חשובים בחייהן.

המילה פמיניזם היא מילה טעונה. היא מעלה שלל תחושות ואסוציאציות אצל גברים ונשים גם יחד. חלק תופסים אותה כעמדה המקושרת עם לוחמנות, טיפוח של עצמאות קיצונית וגישה שהיא בכללי נגד גברים.

מאחר שאין דבר רחוק מזה, חשוב לי במיוחד להסביר מה משמעותו של טיפולי בגישה התייחסותית פמיניסטית, לפזר חששות ודעות קדומות בנושא ולנסות לשרטט ככל הניתן את האופן בו הגישה תבוא לידי ביטוי בחדר הטיפולים.

טיפול פמיניסטי - תיאוריה והלכה למעשה


ראשית, תפיסה טיפולית זאת יכולה להשתלב כמעט בכל סוג טיפול (במקרה שלי - טיפול פסיכותרפיה דינמי, ממוקד גוף ומיינדפולנס) כאשר היא איננה משנה אותו באופן מהותי אלה מרחיבה ומכוונת אותו. המטרה העיקרית שלה היא ליצור מרחב מיטבי לקבלת תמיכה ועיבוד של אתגרי חיים וקשיים שנשים עוברות דרך הישענות וטיפוח של מספר עקרונות ליבה:


החזקה בידע נרחב ועדכני בנוגע לסוגיות ייחודיות בחיי נשים הפסיכולוגיה המסורתית מבוססת ברובה על מודלים גבריים שנחקרו ונכתבו ע"י גברים. בשנים האחרונות בשל מודעות הולכת וגוברת לנושאי מין ומגדר ישנו מחקר ענף בנוגע לפסיכולוגיה של האישה.


בטיפול רגיש מגדר לנשים, מוחזק ידע נרחב ביחס למאפיינים המיוחדים של נשים בנוגע לסוגיות הביולוגיות (גניקולוגיה, הריון ולידה, גיל המעבר וכו'), הפסיכולוגיות והחברתיות אשר משפיעות על כלל הנשים (מימוש עצמי, קריירה, יחסים, אמהות, מיניות, דימוי גוף וכו'), כמו גם על קבוצות ייחודיות של נשים (רווקות, מזרחיות, בעלות משקל עודף וכו'). ידע העוסק בין היתר בהיכרות עם מעברי חיים של נשים, עם אתגרים ייחודיים וספציפיים, פתולוגיות, אופניים וביטויים שונים של מצוקות וכן דרכי טיפול מותאמות לנשים.


האישי הוא הפוליטי או במילים אחרות - לא הכל אצלך בנפש

בשונה מהגישה הפסיכולוגית המסורתית, הסיפורים והאתגרים אותן נשים מציגות, זוכים למבט והתייחסות המשלבת בין האישיות הייחודית וניסיון חייה של האישה לבין פרספקטיבה חברתית, תרבותית ואידיאולוגית. לדוגמה - בעבודה עם הפרעות בדימוי גוף יעלו הקשרים הנוגעים להיסטוריה האישית של האישה ומערכות יחסים מוקדמות שלה לצד הקשרים הנוגעים לדימוי גוף בתרבות ובמערך הציפיות של החברה בה אנו חיים, בעבודה עם דיכאון לאחר לידה יעלו הקשרים של ציפיות חברתיות לא ריאליות מאימהות, בעבודה עם כאבים ביחסי מין נאתגר ונעסוק בתפיסות המקשרות באופן ישיר ומותנה בין מין לחדירה וכד'. על פי הגישה הפמיניסטית, הבריאות והרווחה הפיזית והנפשית של נשים ונערות קשורה באופן עמוק למורכבות ולשונות של גורמים חברתיים, פוליטיים, ערכיים, כלכליים, היסטוריים ורב דוריים, ביולוגיים, וסוציו-תרבותיים.


יצירת מרחב מעצים המאתגר הנחות יסוד

בהמשך להכרה בהשפעת האמונות, הערכים והמנהגים בחברה בה אנו חיים על נשים, בטיפול אנו שואפות לזהות אלו סטריאוטיפים שליליים ומסרים מדכאים (מבוססי מגדר) הופנמו בנוגע לנשיותך וכיצד הם מונעים ממך לממש את הפוטנציאל האנושי בשלל תחומי החיים. כך, בשונה מהמתודה הטיפולית הממסדית, המבקשת לסייע לאדם להסתגל ולהתאים את עצמו לציפיות, לקודים ולתפקידים המגדריים וההתרבותיים, מעודדת הגישה הפמיניסטית את האישה לגילוי עצמי, יוזמה וחופש דרך הקשבה והדגשה של יכולות, משאבים רצונות וצרכים אותנטיים.

בעזרת מרחב מכבד ולגיטימי מתאפשר לך להתבונן בעולמך הפנימי, להכיר את עצמך, כוחותיך וקולך היחודי. בכך, מתעצמות אפשרויות החופש, התנועה והבחירה בהקשר של חייך, מערכות היחסים שבהם ושל גופך.


צמצום ההיררכיה בחדר הטיפולים וכינון יחסים הדדים


יחסים טיפולים הם אינם יחסים שוויוניים במהותם, אך אין זה אומר שאין בכוחם להיות הדדיים.

בטיפול רגיש מגדר בנשים ישנה שאיפה כנה לכונן מקסימום הדדיות, פתיחות ושקיפות ביחסים הטיפוליים מתוך כוונה להימנע משחזור יחסי כוחות מדכאים ואי שוויוניים. המטפלת היא אמנם הסמכות המקצועית ובעלת הידע המקצועי אך הידע החשוב יותר הנוגע לעצמה, כוחותיה, ותחושותיה נמצא אצל המטופלת. כאשת מקצוע אני מעניקה כבוד של ממש לאינטליגנציה, לידע ולתובנות שלך אודות עצמך כמו גם לכוחות הנפש שלך. אני נוהגת ברגישות רבה בכל הנוגע לאבחונים, וכל התהליכים הטיפוליים, שיטות הטיפול והתובנות מלווים בשקיפות והסברים. כמו כן, אינני נוקטת בעמדה טיפולית נמנעת וסטרילית, אלא נתונה בקשר אינטראקטיבי, ומרשה לעצמי את החופש להינגע, לחוש ולהגיב באופן אותנטי ועמוק מתוך התכוונות, אמפתיה ורגישות מרביים.


עמדה לא שיפוטית ומתייגת כלפי בחירות חיים א-נורמטיביות


אחד הדברים הנפלאים שהחיים היום מאפשרים הם רשות לבחירות חיים שונות ומגוונות בנוגע לגוף, מיניות, מערכות יחסים ואורחות חיים, אך האפשור הזה בנוגע לבחירות "חריגות" עדיין טעון שיפור מכיוון שאנשים ומרחבים טיפוליים שונים חוטאים לעיתים קרובות בתפיסות מתייגות ופתולוגיות לגבי קבוצות שונות. כמטפלת אני עושה כל שביכולתי על מנת להיות לא שיפוטית או להניח הנחות מותנות, להכיר וללמוד את ההשלכות והמורכבויות הנוגעות לבחירות חיים מגוונות, להיות רגישה וידידותית כלפי אוכלוסיות שונות. ביניהן - גיוון ושונות מגדרית, נטייה מינית, מיימדי גוף שונים, פוליאמוריה, א-מיניות, קוויריות, רווקות מאוחרת ורווקות מבחירה, אל-הוריות וכדומה.


החזקה בעמדה נחרצת בנוגע לדיכוי, החפצה ואלימות כלפי נשים


כמטפלת פמיניסטית המתמחה בטיפול בטראומה חשוב לי לציין כי אני מחזיקה בדעות חד משמעיות בנושאים הקשורים באלימות, ניצול ודיכוי נשים; כאשר את משתפת אותי בנעשה בחייך, בעבר או בהווה, אינני מעלה בדעתי להטיל ספק בדבר אמיתות הסיפורים, להקטין, או לתור אחר מניע הנסתר ואת ”תרומתך” לאותם החוויות.

כמו כן, אינני שואפת לעזור לך להתמודד או למצוא דרך לחיות לצד או עם פוגענות או כל ביטוי של אלימות המופנה כלפיך בהווה. לצד זאת, במידה ותרצי להתבונן בטיפול בדינמיקות של מערכות היחסים בחייך, באופנים בהם את מתנהלת בתוכם, זה כמובן אפשרי.


טיפול פמיניסטי פוגש פסיכותרפיה גופנית


בקליניקה שלי הגוף נמצא פעמים רבות במוקד, אם זה על רקע התמודדות עם קושי, מעבר או שינוי הנוגע לגוף, אם זה סביב התמודדות עם מצב כרוני או מחלה, אם זה נוגע לטראומה שהגוף-נפש חווה והגוף עודנו מחזיק את רשמיה ואם בנוגע למערכת היחסים שיש לנשים עם גופן, המראה שלו, המשקל שלו ועוד.

כאישה ומטפלת אני מאמינה שהעצמה נשית (ואנושית), במובן העמוק ביותר שלה, איננה יכולה לפסוח על החיבור לגוף. החיבור בין הגישה הפמיניסטית והטיפול בפסיכותרפיה גופנית בונה גשר דרכו יכולה האישה לחוות את עצמה באופן בטוח כמונכחת בגוף נשי, לקיים עמו יחסים של שלום ולגלות אותו מחדש כמקור להשראה ולמשאבים.



אווזי בר | מרי אוליבר
אֵינֵךְ צְרִיכָה לִהְיוֹת טוֹבָה. אֵינֵךְ צְרִיכָה לָלֶכֶת עַל בִּרְכַּיִךְ מֵאָה מִילִין בַּמִּדְבָּר, מִתְחָרֶטֶת. אַתְּ רַק צְרִיכָה לָתֵת לַחַיָּה הָרַכָּה שֶׁל גּוּפֵךְ לֶאֱהֹב מַה שֶּׁהִיא אוֹהֶבֶת. סַפְּרִי לִי עַל יֵאוּשֵׁךְ, וַאֲנִי אֲסַפֵּר לָךְ עַל שֶלִי בֵּינְתַיִם הַחַיִּים מַמְשִׁיכִים. בֵּינְתַיִם הַשֶּׁמֶשׁ וַחֲלוּקֵי הַגֶּשֶׁם הַצַחִים נָעִים לְאֹרֶךְ הַנּוֹפִים, מֵעַל הַמִּישׁוֹרִים וְהָעֵצִים הָעֲמֻקִּים, הֶהָרִים וְהַנְּהָרוֹת. בֵּינְתַיִם אַוְזֵי הַבָּר, גָּבוֹהָ בָּאֲוִיר הַכָּחֹל הַנָּקִי חוֹזְרִים שׁוּב הַבַּיְתָה. מִי שֶׁלֹּא תִּהְיִי, לֹא חָשׁוּב כַּמָּה בּוֹדֵדָה הָעוֹלָם מַצִּיעַ עַצְמוֹ לְדִמְיוֹנֵךְ, קוֹרֵא לָךְ כְּמוֹ אַוְזֵי הַבָּר, צוֹרְמָנִי וְנִלְהָב - מוֹדִיעַ עַל מְקוֹמֵךְ שׁוּב וָשוּב, בְּמִשְפַּחַת הַדְּבָרִים.

bottom of page