top of page

פסיכותרפיה גופנית – טיפול התייחסותי ממוקד גוף


"אין מילים יותר ברורות משפת הגוף", אלכסנדר לוואן

פסיכותרפיה גופנית היא הבית שלי. היא המקום ממנו יצאתי למסע המופלא בדרכי להיות מטפלת וככל הנראה, המקום אליו הלב שלי תמיד יבקש לחזור.

הבחירה שלי בפסיכותרפיה גופנית כלימודי בסיס לא יכלה להיות אחרת, למרות היותה לא ממסדית ומוכרת דיו, היה ברור לי שחיבור בין גוף נפש ורוח הוא חלק מהותי מהדרך שלי, בחיי האישיים והמקצועיים גם יחד.

מאז תחילת לימודי בראשית שנות ה-2000 עברתי רבות עם תחום טיפול זה: התאהבתי בו ונפגעתי ממנו, גיליתי ושכחתי אותו, התרחקתי והתקרבתי שוב ושוב. לאורך השנים צורות העבודה שלי השתנו, למדתי כלים וגישות טיפול שלעיתים נשזרו בטבעיות זה עם זו ולעיתים לקח להם זמן רב למצוא את הדרך לשכון יחד.

בהמשך הפוסט, אכתוב על יחסינו היום, בכאן ועכשיו, ובעיקר על האופן בו פסיכותרפיה גופנית באה לידי ביטוי בקליניקה שלי היום. אבל ראשית, כמה מילים טובות על מה זה בכלל.


התיאוריה של הפסיכותרפיה הגופנית


במשך זמן רב התרגלנו לפיצול שבין הגוף לנפש. עם מצוקות הגוף פונים לרפואה ועם אלו של הנפש, לטיפול פסיכולוגי. פיצול זה, מקובל ומוכר ככל שיהיה, אינו אידיאלי ופעמים רבות מצליח לספק מענה חלקי בלבד למצוקות ולאתגרים הרלוונטיים לחיינו. טיפול בפסיכותרפיה גופנית הוא טיפול רגשי-נפשי אשר ייחודו בהנחת יסוד אודות הקשר והשפעות הדדיות בין הגוף לנפש. הגישה הטיפולית רואה בתפקודי הגוף - נפש היבטים אינטראקטיביים של האדם השלם. היא שואפת לחבר בין הרבדים העמוקים של הנפש לבין אלה של הגוף ומתייחסת לגוף כאל ערוץ נוסף אל הנפש, אשר מסייע לנו בתהליך החקירה והשינוי.

ההתייחסות אל החוויה הגופנית כחלק מהמארג הטיפולי מוסיפה לו נדבך ייחודי ומקדמת את תהליך הריפוי באופן משמעותי. המפגש עם עולם הנפש שלנו דרך חוויה מונכחת בגוף מאפשר התנסות ולמידה שנוגעת ומהדהדת עמוק פנימה. היא פותחת גישה למשקעים, זיכרונות ורבדים נפשיים מורכבים השוכנים מעבר לקוגניציה ול- mind ובהמשך לכך פותחת אפשרויות חדשות ויעילות לעיבוד תכנים.

הגוף נתפס כמקור אוהד ואינטליגנטי, וההתייחסות אל מופעיו – כאבים, מחלות ותחושות גופניות שונות – היא כאל דיאלוג וקשר שהגוף מנסה ליצור אתנו על מנת לאותת ולספר לנו על אירועי עבר הרשומים בו, על האופן שבו אנו חיים, על הסכסוכים הפנימיים והחיצוניים בחיינו, על צרכינו המשתנים, על הרגשות ועל הנפש.


פסיכותרפיה גופנית - הלכה למעשה


נהוג לחשוב על פסיכותרפיה גופנית כדבר אחד, עם פרקטיקה אחידה וסדירה למדי, כשבפועל מדובר בגישה טיפולית עשירה בזרמים, מורים, פילוסופיות וטכניקות. בנוסף, בשנים האחרונות, לצד התפתחותו של תחום מדעי המוח, נהנית הפסיכותרפיה הגופנית מהכרה מקצועית וממסדית הולכת וגדלה והיא עוברת קפיצת גדילה משמעותית ומרגשת. על רקע ריבוי הזרמים, בשילוב פרשנות אישית, חיבורים ופיתוחים אישיים של מטפלים בתחום, יהיה קשה מאוד לשרטט באופן בהיר כיצד תיראה פרקטיקה של פסיכותרפיה גופנית אך ברוב המקרים יכלול הטיפול שיחה ותהליכי פירוש ומודעות הנפוצים בטיפול נפשי, לצד שימוש בכלים וטכניקות ממוקדי גוף הנשזרים בעבודת הפסיכותרפיה כגון - התבוננות בתחושות גוף, נשימה, תנועה ומגע.


פסיכותרפיה גופנית

פסיכותרפיה גופנית בקליניקה שלי


אם נסתכל על העבודה בפסיכותרפיה הגופנית כציר, שבצידו האחד יש פרקטיקות בהן עבודת הגוף היא מרכזית, שבכל טיפול יש התערבות גופנית ואופי העבודה הוא אינטנסיבי וקתרטי, ובצידו השני יש פרקטיקות בהן העבודה הגופנית היא עדינה, מרומזת, לעיתים אף בלתי נראית לעין - אז אני בהחלט ממוקמת בצד השני.


אם תשאלו למה, אספר שכך הדברים התגלגלו, שעדינות היא חלק ממני, ש - less is more זה חלק מהאידיאולוגיה שלי, שאני מעדיפה לעבוד לאט ובעדינות אבל בטוח ושיש דברים אחרים שתוספים מקום מרכזי בפרקטיקה שלי.


ובכל זאת... אני מקשיבה למטופלות שלי עם כל הגוף, חשה אותן ומהדהדת, מקשיבה למילים, לגוף שלהן ולשדה סביבן גם יחד. אני עוצרת מדי פעם ושואלת: מה קורה עכשיו בגוף שלך? מה הוא מספר? אני מזמינה לעצום עיניים, להיזכר במשהו מהעבר ושואלת איך זה מרגיש בגוף ומה הוא זוכר? אני שואלת לעיתים קרובות - מה הגוף היה רוצה לעשות? אני עוזרת לעצור את סחרחרת העבר והעתיד תוך התמקדות בגוף, כאן ועכשיו.

אני מלמדת אותן להכיר את מערכת העצבים, לווסת אותה ולעבוד אתה בשיתוף פעולה.

אני מווסתת אותן בעזרת מערכת העצבים שלי, לרוב ללא מילים.

מבקשת רשות ומדי פעם מניחה יד, לתמוך, להחזיק, להרגיש וללמוד,

אני מלמדת ונותנת תרגילים לעבודה עם חרדה, לעיתים אשת רפואה עתיקה מגיחה מתוכי ואני מלמדת צ'י קונג, מעסה את הבטן ומשדכת צמחי רפואה,

ובעיקר אני מלווה נשים ליחסים של דיאלוג ושלום עם גופן - עם המראה, התחושות, הכאבים והחיות שבו.


זאת הפסיכותרפיה הגופנית שלי, היום, ואני ממש שמחה בה.


בנוסף, חשוב לי לומר כי המידה ואופן השילוב של עבודת הגוף בטיפול לא תלויה רק בי, היא מבוססת גם עליך - על הנטיות, הרצונות והבקשות שתביעי בפני ונלמד להכיר יחד. בתהליך עבודה ארוך המינון של עבודת הגוף יכול להשתנות, לפרקים להיות נוכח יותר ולעיתים פחות וכמובן לבוא לידי ביטוי באופנים שונים בהתאם לשלבי העבודה המשותפת שלנו.

למעשה, עם כל אישה שאני פוגשת אני עובדת קצת אחרת, מתאימה לה חליפה בתפירה אישית.



קֹדֶם כֹּל גּוּפִי / סיגל פלד דריאל קֹדֶם כֹּל גּוּפִי וַאֲנִי צְרִיכִים לְהִתְיַידֵּד לַחֲלֹק אוֹתָהּ פִּסָּה שֶׁל קַרְקַע עוֹר וְנֶפֶשׁ וְעֵינַיִים לְדַיֵּיק אֶת הַשְּׁרִירִים וְכַוָּונוֹת הַלֵּב לִשְׁאֹף וּלְהַרְפֹּות וּלְדַבֵּר שָׂפָה שֶׁל שֶׁקֶט קֹדֶם כֹּל גּוּפִי אַחַר כָּךְ כָּל הַיֶּתֶר.

bottom of page