top of page

פסיכותרפיה וליווי רגשי לנשים בהריון


פסיכותרפיה וליווי רגשי לנשים בהריון

“הקשבה לגוף בזמן ההריון היא מפתח חשוב לאהבה עצמית, זה מתחיל בדברים הפשוטים, כשאת עייפה נוחי, כאשר עלייך ללכת לשירותים, לכי, שאת מרגישה שאת רוצה לבכות, הניחי לעצמך לבכות. בטחי ברגשותייך, הם חלק טבעי של החיים" ~ גופה של אישה תבונתה של אישה, ד"ר כריסטיאן נורת'רופ

במהלך תשעת חודשי ההריון במקביל להתפתחות וצמיחת העובר מתרחשת תנועה לא פחות חשובה בנפש הנשית - תנועה של הבשלה והתהוות פסיכולוגית. כאשר אישה הופכת לאם (ולא רק בפעם הראשונה) חייה משתנים ללא היכר. לא מדובר רק בשינויים חיצוניים וברורים, אלא בשינוי מבני פנימי מהותי של כל האישיות והזהות שלה.


תקופת ההריון היא תקופה של גם וגם, זוהי תקופה טבעית אך מופלאה, מדהימה ויום יומית, מעצימה ומאתגרת.

נדמה כי מעטות הן התקופות בחיים אשר בכוחן לעורר חששות ושאלות כמו תקופת הריון, תשעה חודשים של סערת הורמונים, שינויים גופניים, ובסופו של דבר השיא - לידה.

תחושותינו ורגשותינו בהריון וסביב הלידה יכולים גם הם, לנוע בטווח רחב, החל מאושר, בריאות וסיפוק עילאיים ועד מצוקה, חרדה, כאב וקושי גדולים.

בזמן שהשיח אודות הקשיים הרגשיים לאחר הלידה הופך יותר ויותר לגיטימי עם השנים, את תקופת ההריון עדיין אופפת תדמית אחידה למדי של אושר, סיפוק ושביעות רצון. נוכח תדמית אידיאלית זאת, מפגש לא צפוי עם קושי עשוי לעורר התנגדות ותחושות מורכבות של אשמה ובושה. נשים רבות (כמו גם סביבתן) אינן מצליחות להבין ולהכיל את הקושי אותו הן פוגשות. הן חוות בלבול, כעס ותסכול על כך שנמנעת מהן חווית הריון טובה “כפי שהיה צריך להיות”.


קשיים מרכזיים שנשים חוות בהריון

ממש כשם שכל אישה היא עולם ומלואו כך גם כל הריון הוא חוויה נבדלת ונפרדת בפני עצמה. יחד עם זאת ניתן לראות כי ישנם אתגרים מסוימים אשר חוזרים על עצמם לעיתים קרובות בתקופת ההריון, וביניהם:

קושי רגשי הנובע ממצב גופני מאתגר - בא לידי ביטוי במקרים בהם החוויה הגופנית היא של קושי מתמשך כמו במקרים של היפרמזיס, סימפיזיוליזיס, הריון על רקע מחלה כרונית, עלייה דרסטית במשקל, עייפות קיצונית ועוד. מצבים אלו עשויים להחמיר במיוחד כאשר המצב הרפואי אינו צפוי או מוכר ונוצר פער מתסכל בין הציפייה להריון לבין מה שנוכח בפועל.


קושי המבוסס על שינויי הגוף - חלק גדול מהנשים מרגישות כי הן מאבדות את השליטה על גופן ועל המראה שלו ומתמודדות עם תחושת אובדן ועם החשש שלעולם לא יחזרו לעצמן. גדילת הגוף והשינויים הניכרים בו בעקבות ההריון והלידה הצפויה עשויים להוביל להתמודדות עם דיכאון, חרדות והתנהגות טורדנית.


חרדות וחששות בנוגע לבריאות העובר - כל אישה שחוותה הריון מכירה במידה כזאת או אחרת את החששות הצפים לקראת בדיקה או את החיפוש אחר תנועות העובר לצורך הרגעה. עבור נשים מסוימות מחשבות, חששות ופחדים בנוגע לבריאות ההריון וחיי העובר מופיעים באופן אינטנסיבי, מובילים למחשבות והתנהגויות טורדניות ופוגעים באופן משמעותי באיכות החיים.


פחדים וחרדות הנוגעים ללידה - פחד מהלידה הוא דבר טבעי ונורמלי אך עבור נשים מסוימות הפחדים לקראת הלידה הופכים כה גדולים ומשמעותיים עד שהם מצליחים להוות פגיעה ניכרת באורח החיים, לקראת ההריון ובמהלכו. קשיים נפוצים לקראת הלידה נוגעים לפחד מאובדן שליטה, פחד מהכאב, פחד מסיבוכים אפשריים בלידה, חרדת מוות, חרדות מפרוצדורות רפואיות, חרדה לשלמות הגוף ואיברי המין ועוד.


חששות ופחדים בנוגע למעבר לאמהות או שינוי ההרכב המשפחתי - במהלך ההריון נשים עסוקות באופן טבעי בהכנה הרגשית לשינוי שבפתח. שינוי אשר מטבעו, רצוי ומבורך ככל שיהיה, מעורר גם חששות. נשים מרבות לחשוב על איך תהיה עבורן חווית האמהות, איך תיראה הזוגיות שלהן אחר כך או המשפחה כאשר מדובר בילד נוסף.


התמודדות עם אשמה - כן, פעמים רבות האשמה האימהית נולדת עוד לפני הלידה עצמה.היא עשויה להופיע על רקע קושי בחיבור הרגשי לעובר, במקרים בהם לא הייתה כוונה חד משמעית להיכנס להריון, במצבים בהם יש רגשות מורכבים כלפי ההריון ועוד. נשים שיש להן כבר ילדים בבית או עסוקות בדברים אחרים מרגישות אשמות על כך שהן לא אוכלות כמו שצריך, לא מצליחות לפנות זמן להיות עם ההריון כפי שהיו רוצות וכו'.


הצפה של תכנים הקשורים בילדות, בינקות ובתקופת ההריון שלך - לא תמיד ניתן לשים לכך לב, אך תקופות ההריון והלידה מהוות שער דרכו עולים וצפים בחיי הנפש שלנו זיכרונות של חוויות טעונות רגשית מעברנו (מיטיבות וקשות גם יחד). מצד אחד יש בתקופה הזאת אפשרות לעבור מידה מסוימת של תיקון ולרפא משקעים מן העבר, אך מן הצד השני זאת בהחלט עשויה להיות תקופה מציפה ורגרסיבית.

מפגש לא צפוי עם דיכאון ועצב עמוק בהריון - מחקרים מעריכים כי כ- 20% מכלל הנשים ההרות מתמודדות עם דיכאון. הסיבה לכך שזאת רק הערכה היא שהרוב הגדול לא מאובחן ובהמשך לכך מטופל. דיכאון בהריון יכול להופיע גם ללא שום סיבה נראית לעין או רקע קודם של דיכאון, אך ללא טיפול עשוי להימשך ולהוביל גם לדיכאון לאחר לידה. זהו דיכאון המאופיין בתחושות של ייאוש ואובדן תקווה, עצבות עמוקה, חוסר ביטחון, אובדן טעם והנאה בחיים ועוד.

ישנן אוכלוסיות מסוימות אשר מועדות יותר למפגש עם חרדות, דיכאון וקשיים שונים בהריון, ביניהן: נשים המתמודדות עם פוסט טראומה מורכבת, נשים עם רקע של אובדן הריון או אובדן אחר, נשים עם רקע של דיכאון או חרדות ועוד. יחד עם זאת חשוב לציין כי אלו תופעות אשר לחלוטין יכולות להופיע אצל כל אישה מכל רקע אישי, סוציאלי ונפשי - רגשי.

אודות הטיפול בהריון

פרק ההריון הוא זמן יקר בו את מזינה ומגדלת בתוכך חיים והתנועה הפנימית המבקשת תמיכה וליווי במהלך ההריון היא טבעית ומתבקשת. הצורך של נשים הרות לפגוש את עצמן, להקשיב פנימה ולהזין את עצמן הוא כמעט הכרח.

אם את חשה שעל מנת לעבור את ההריון והלידה בשלום את נדרשת לכל היצירתיות, הגמישות, הסבלנות והתמיכה הזמינה לך, אני רוצה להזמין אותך להגדיל את מערך התמיכה ולאפשר לעצמך ליווי מקצועי וממוקד לתקופת ההריון.

הטיפול שואף לסייע לך להגדיל את המיכל ולאפשר לך להתמודד עם הקשיים הרגשיים אותם את פוגשת בתקופה רגישה זאת באופן יציב ומווסת, זאת, תוך כדי הקניית כלים להרגעה עצמית, הרפייה ועבודה עם המשאבים הזמינים לך.

בהמשך לכך, הטיפול מאפשר לך את המרחב לעיבוד רגשי של הסוגיות והתכנים אותם את פוגשת בהריון ומתוך כך לשחרר את הכוח שיש להם על חייך, בין אם אלו באים לידי ביטוי בתחושות של מתח, מחשבות טורדניות, דיכאון, פחדים או חרדה.

אם את בהריון ופוגשת קושי, אם את מוצאת את עצמך מותשת ורק מחכה שההריון יסתיים, אל תתביישי לפנות לעזרה! טיפול במקרים אלו יכול לעשות שינוי של ממש, להוביל לחוויה של איזון נפשי והחלמה. כמתבקש, טיפול בהריון הוא טיפול קצר מועד אשר יכול להימשך לאחר הלידה לפי הצורך או שלא. הוא מבוסס על פגישות שבועיות בהן נשלב עיבוד דרך שיחה – פסיכותרפיה, עבודה עם קשיבות למניעת מתח, עבודה עם ייצוגים וכלים שונים מעולם ההבעה והיצירה דרכם תוכלי לפנות מרחב ועומס רגשי ולפגוש את עצמך בדרך חדשה.

bottom of page