top of page

הכנה רגשית ללידה – טיפול ממוקד לחרדה מהלידה


הכנה רגשית ללידה – טיפול ממוקד לחרדה מהלידה

כל אישה מתכוננת ללידה קצת אחרת: אחת לומדת, קוראת, מבקרת בבתי חולים, אוספת מידע ונתונים סטטיסטיים; השניה מתרגלת יוגה, נשימות ומשננת משפטים מעצימים; השלישית מכינה את הבית, את הבעל ובוחרת בקפידה את המלווים למאורע, והרביעית מתנהגת כאילו כלום לא קרה, עובדת ומתנהלת כדרכה בשגרה…

כך או אחרת, כל אישה בדרכה מבקשת להשיג מידה כזאת או אחרת של שליטה, איזושהי הבטחה שהלידה תתנהל באופן תקין, לא מאיים ואולי אפילו ממש כמו שהיא חלמה. אפשר בהחלט להבין. לידה זה מפחיד. בלתי נשלט. זה משמעותי.


הפחד מהלידה הוא אמנם מוכר ואוניברסלי אך הוא אינו אחיד. הוא נע על ציר, אשר בצידו האחד נשים שלא עושות עניין גדול מהלידה, ובצידו השני נשים שרמת החרדה שלהן כה גבוהה, עד שהן יעדיפו להימנע לחלוטין מהריון ולידה. חרדה זאת מכונה בספרות המקצועית טוקופוביה.

אז מה עושים עם הפחד מפני הלידה?

הנטיה המוכרת לנו במפגש עם פחד היא להרחיק אותו מעלינו, בין אם זה דרך התעלמות ממנו ובין אם דרך התעלות עליו. רוב הא.נשים שפגשתי סבורים שאם ידברו על הפחד או יתנו לו מקום הוא יגדל ויקבל כוח. אני מאמינה דווקא שהמצב הוא הפוך, ששדים בבקבוק הם תמיד יותר גדולים ממה שהם באמת, ושהדחקת הפחד במקרה של חרדת לידה תוביל לחרדה משתקת ממש או להמנעות אשר משמעותה דחייה או ויתור על לידה. אחד הדברים שמצאתי שחשוב ביותר לעשות בהכנה הרגשית ללידה הוא להבין לעומק את הפחדים הגלויים והסמויים אתם אנו מגיעות ללידה. מרבית הנשים ידעו לדבר במידה כזאת או אחרת את הפחדים שלהן.

אמונות ופחדים נפוצים:

“אני לא יודעת ללדת” “אני לא יכולה לסמוך על הגוף שלי”

“אני דווקא יודעת ללדת אבל הרופאים/המלווים יפריעו ללידה שלי” "אני לא יכולה להיות ככה חשופה מול זרים" "אני לא אעמוד בכאבים" "אני עשויה למות… ומה אם התינוק שלי ימות?"

“האגן שלי צר מדי... אני אקרע בלידה” "לידה תציף לי טראומות מהעבר, זה מסוכן מדי"

“כמו בלידה הקודמת, גם זאת תהיה טראומטית”

“אף אחד לא יבין אותי… אני לא אבין את עצמי”

"אני לא באמת יכולה להיות אמא" "אולי אני בכלל לא רוצה להיות אמא?" “מה יהיה אם אפגע בתינוק שלי?”

כאשר ישנה הבנה של הפחדים ניתן לשאול שאלות ולבדוק מה עוד נמצא שם - על מה זה יושב? מהיכן הגיעו האמונות האלו? האם הן שלנו? מה נמצא במעמקים? האם יש להן אחיזה במציאות או שלא? באילו אופנים הפחדים האלו משרתים אותנו? האם נוכל לתת להם מענה? אם זה מתאפשר, כדאי לפגוש את השאלות האלו מתוך תשומת לב פתוחה, סקרנית ולא שיפוטית. לשכוח לרגע שיש פה מטרה (לסלק את הפחד) ורק להיות עם הדברים בקבלה ובחמלה. כאשר זה לא מתאפשר להתמודד עם החרדה לבד ובמקרה שהחרדה גדולה מדי אפשר וממש כדאי לגשת לטיפול.


הכנה רגישה לקראת הריון/לידה וטיפול בחרדה ובטוקופביה


בטיפול אני נפגשת הן עם נשים שאינן בהריון וחוששות מאוד להיכנס אליו בשל חרדות מהלידה והן עם נשים הרות אשר פוגשות פחדים וחששות ומבקשות לעבד אותם ולהגיע ללידה מחוזקות יותר. הכנה רגשית ללידה עוסקת ביצירת מרחב מיטבי בו את יכולה להתכונן להריון, ללידה הראשונה או החוזרת שלך, באופן שמאפשר לך להכיר את הכוחות הפנימיים שלך, ולהפוך אותם לזמינים ונגישים עבורך בכל התפתחות והתרחשות שאת עשויה לפגוש בלידה עצמה. דרך דיבור, כתיבה, מגע וכלים נוספים, אנו יוצרות מגע ישיר עם הפחדים. אנו לומדות להכיר אותם, ממה הם מורכבים, איפה בגוף הם יושבים.. אנו מבררות מה מפעיל אותם וגם מה מרגיע, מעלות אותם אל פני השטח ולומדות להתרחב גם בנוכחותם, דרך תרגול מיומנויות של ויסות רגשי והפחתת לחצים.

בעבודה משותפת נזהה ונבין: מה חשוב לך באופן אישי בלידה, מה המשקל שאת מניחה עליה ואיך ניתן לרכך תפיסות ואמונות הנוגעות ללידה. נכיר ונבסס מנגנוני התמודדות, חוסן, עוגנים ומשאבים רלוונטיים באופן ספציפי לאירוע הלידה.

במידה ואת כבר בהריון ולקראת לידה נעבוד יחד כדי ליצור לך את מערכת תמיכה ונגלה כיצד ניתן להשתמש בשירותים שונים כדי להקל עליך: מציאת דולה, כתיבת תוכנית לידה, היכרות מוקדמת עם הצוות הרפואי וחדר הלידה וחיבור עם מערכות תמיכה רפואיים מקצועים ורגישים יכולים לעשות שינוי של ממש בחוויה וברמות החרדה.

הכנה ללידה היא הזמנה למרחב משותף בו תוכלי לקבל ליווי ותמיכה קשובים ומדויקים לאתגרים מולם את עומדת. זוהי הזמנה לתהליך אשר יאפשר לראות בלידה אירוע בונה, מרפא ומחזק ולהפיק ממנו את מלוא הפוטנציאל החיובי הטמון בו. מהלך העבודה יכול להיות קצר טווח וממוקד על פני מספר פגישות או ארוך טווח לפי הצורך.

הוא מתאים לכל אישה שמרגישה צורך בהחזקה ובעיבוד רגשי לקראת הלידה.

תהליך הכנה רגשית ללידה רלוונטי במיוחד לנשים המתמודדות עם חרדת לידה, נשים לקראת לידה חוזרת על רקע של לידה טראומטית, נשים עם היסטוריה של פגיעה מינית או כל טראומה נפשית אחרת, נשים הסובלות מוגיניסמוס ווסטיבוליטיס ונשים הסובלות מחרדות, מהקאות, חרדות רפואיות וחרדות לשלמות הגוף.

כמו כן, ליווי מסוג זה יתן מענה ליולדות ללא אם, אמהות יחידניות, או כל אישה שמרגישה שחסרה לה תמיכה.

bottom of page