top of page

מחשבות על יציבות רגשית נשית ועל תסמונת קדם וסתית (PMS)


מחשבות על יציבות רגשית נשית ועל תסמונת קדם וסתית (PMS)

הקליניקה שלי שוקקת נשים אשר מתמודדות מדי חודש עם אתגרים גופניים ונפשיים הנוגעים למחזור הווסת: כאבים אשר מופיעים בזמנים שונים (לרוב בימי הדימום והביוץ), דימומים מוגברים, אי סדירות ואל-וסת, וכמובן שלל תופעות גופניות ונפשיות אשר מופיעות בימים שלפני הווסת - תופעה המכונה בשם 'תסמונת קדם וסתית'.


כשאני אומרת שוקקת אני לא מגזימה. אני שומעת מדי יום משפטים כמו: "אני בימים הטובים / הרעים שלי", "אני משוגעת עכשיו", "אל תתייחסי אלי אני הורמונלית", "תכף אקבל והכל יחזור להיות בסדר" ועוד…. אין זה מפתיע כלל לאור העובדה שעל פי מחקרים כ 80-90% (!!!) מהנשים בגיל הפוריות סובלות מהפרעות הקשורות במחזור החודשי ובפרט מהתסמונת הקדם וסתית.

כמובן שיש ספקטרום - יש את הצד ה"קל" שלומדים לחיות אתו (לפעמים גם לצחוק עליו), אותו כמעט כל אישה מכירה, ובקצה השני ישנן נשים אשר מתמודדות עם תסמינים הבאים לידי ביטוי בעוצמה חריפה אשר משבשת באופן מהותי את איכות חייהן. כ10% מהנשים מוגדרות כסובלות מהפרעה דיספורית קדם וסתית (PMDD). אבחנה פסיכיאטרית קלינית אשר מתארת ביטויים חריפים וחמורים של התסמונת הנוגעים בעיקר להיבט הנפשי ולשינויים במצב הרוח.


תסמונת קדם וסתית (PMS) - תסמינים, אבחנה וטיפולים נפוצים

למעלה מ- 150 תסמינים שונים נקשרו עד היום לתסמונת קדם וסתית, ביניהם תסמינים גופניים, נפשיים וכאלו שנמצאים בין לבין. תסמינים גופניים נפוצים: אי סדירות והפרעות בעיכול, כאבי ראש ומיגרנות, חולשה, כאבי שרירים, הפרעות בשינה, רגישות וכאב בשדיים, שינויים בתיאבון, אגירת נוזלים ונפיחות, אקנה, כאבי גב, פרקים ועוד. תסמינים נפשיים נפוצים: דיכאון, מצב רוח ירוד, פסימיות וייאוש, הפרעות בריכוז, חרדה ומתח, דימוי גוף שלילי, רגישות גבוהה וקושי בויסות רגשי, עצבנות, כעס וזעם ועוד. הרפואה המערבית לא יודעת לבודד את גורמי התסמונת ולתת מענה לשאלות כמו מה הופך אישה אחת למועדת יותר מהשניה ומה משפיע על אופי וחומרת התסמינים. כמו כן, אין בעצם בדיקה או כל אפשרות אובייקטיבית אחרת למדוד ולאבחן PMS או PMDD. בפועל, האבחנה מתבססת על תיאור התסמינים ודפוס הופעתם. בשל אופי התסמינים הרחב והלא ממוקד והקושי לאבחן אותה באופן מדעי, נתפסת התופעה פעמים רבות כלא אמינה או לא אמיתית וכהפרעה פסיכוסומטית, שהיא בעצם סוג של היפוכונדריה אשר מאומצת ואף מועצמת על ידי נשים מתוך מניעים וצרכים רגשיים אחרים.


הטיפול המקובל המוצע לנשים הוא טיפול תרופתי המבוסס על שימוש בהתקנים הורמונליים ונטילת גלולות למניעת הריון המדכאות את שלב הביוץ, נטילת תרופות מסוג NSAID (משככי כאבים אנטי דלקתיים) וטיפול בתרופות פסיכיאטריות מקבוצת הSSRI (מעכבי ספיגת סרוטונין בררניים) המטפלות בדיכאון וחרדות. הטיפול התרופתי הוא סימפטומטי ובכוחו לספק מענה חלקי ביותר. בשימוש מתמשך טיפול תרופתי מלווה בתופעות לוואי. לצד זאת, לאחרונה מסתמנת בעולם הרפואה מגמה חיובית של התייחסות רב מערכתית לתסמונת, הכוללת הפנייה לפסיכותרפיה, טיפולים משלימים, שינוי בתזונה ובאורחות החיים.


מבט הוליסטי ומערכתי על מחזור הווסת


אם כ-80-90% מהנשים מתמודדות מדי חודש עם מידה כזאת או אחרת של כאבים, מצוקה וחוסר איזון גופני ונפשי, לא נותר אלא לשאול - מה קורה פה? מה אנחנו עושות לא בסדר? אולי פספסנו משהו?

מבלי לשמוט את הקרקע מאמינותו של הסבל ומבלי לפגוע בתוקף ההפרעה כגורם אמיתי ונוכח בחיי נשים, אני חושבת שראוי שנשאל כיצד החינוך, התפיסות והאמונות שהושרשו בנו בנוגע למחזור הווסת, וכיצד אורח החיים אותו אנו מנהלות, משפיעים על היבטים נרחבים הנוגעים לרווחה ולבריאות גניקולוגית ונשית. בתרבויות קדומות ומסורתיות נתפסו גוף האישה ומחזור הווסת כמקודשים. המקצב המחזורי המתגלם בגוף-נפש האישה והאופן בו הוא מהדהד את המחזורים הגדולים של הטבע כמו גאות ושפל, חילופי העונות ומחזור הלבנה - זכו לשבחים ונתפסו כהיבט חיובי של ההוויה הנשית. בכל רחבי העולם כיבדו נשים צעירות בטקסי התבגרות וחנכו אותן בכניסה לעולם הנשיות.

באלפים האחרונים, בתרבות האב ובכתבי הדת נקשר מחזור הווסת לבושה ולטיבן האפל, הבלתי נשלט, של נשים. היחס כלפי נשים וגופן השתנה ללא היכר וידע קדום נשי הורחק ונשכח. בימינו, כשנערה מקבלת את מחזור הווסת הראשון, היא לרוב לומד אודותיו בדרך מרוחקת וסטרילית, רפואית, ללא גילוי כבוד של ממש כלפי גופה ומיניותה. לא פלא שמרבית הנשים תופסות את המחזור שלהן כמטרד וחשות דחייה עצמית בימי הווסת. אחת המשימות הראשונות שלי בעבודה עם נשים אשר מתמודדות עם התסמונת הקדם וסתית היא לסייע להן להרחיב את הידע ואת ההבנה אודות המחזור החודשי והשינויים המתרחשים במהלכו. פעם אחר פעם אני רואה איך ידע פסיכו-פיזיולוגי הופך לקבלה ולחמלה. איך שינוי הגישה מעמדה של מאבק לעמדה של שיתוף פעולה, מכניסה רכות וגמישות, מייצרת שינוי מהותי בחוויה ובתפיסת הסבל והכאב ומאפשרת החלמה.

שלבי המחזור השונים ומשמעותם

נהוג לקרוא לווסת (ימי הדימום) בשם 'המחזור' אולם הווסת היא רק שלב אחד מבין ארבעת שלבי המחזור. היכרות עם שלבי המחזור השונים, עם האופי והמופעים הייחודיים שלהם מאפשרת לנו לקבל ובהמשך לכך להתכוונן ולבחור בפעולות מיטיבות. פעולות אשר יקלו עלינו את התנועה המחזורית ויאפשרו לנו לזרום על גלי השינוי בקלות רבה יותר. השלב הפוליקולרי (שלב הזקיק) – post menstrual phase ימים 0-14 למחזור החודשי

זוהי תחילתו של מחזור מחדש והשלב המתרחש בין זמן הווסת (הדימום) לביוץ. ברמה הפיזית, בשלב זה מתפתחת ומבשילה בשחלה ביצית ממנה מופרשות רמות גבוהות של אסטרוגן. ברחם ישנה התחדשות ובניה של רקמת האנדומטריום שנשרה עם הווסת האחרונה.

שלב זה הוא בעל אופי פעלתני ואנרגטי, העלייה ברמות האסטרוגן גורמת לפעילות מוגברת של האונה השמאלית של המוח הקשורה ביכולות קוגניטיביות, תקשורת, לוגיות ושכלתנות. זהו זמן לרעיונות ומיזמים חדשים, זמן של עשייה ותקשורת עם העולם. מאחר ואנו חיים בחברה המעודדת איכויות מוחצנות, תקשורת ופעלתנות תקופה זאת נתפסת בעיני נשים רבות כטובה והן מרגישות בה טוב, הן פעלתניות, חיוניות, יצירתיות ותקשורתיות במיוחד.


ביוץ – phase inter menstrual

ברמה הפיזית בשלב זה ישנה הבשלה מלאה של הביצית, היא פורצת את השחלה וממתינה לזרע, במקביל ישנה עלייה חדה בהפרשת ההורמון אסטרוגן.

ברמה האנרגטית שלב הביוץ הוא שלב השיא של אנרגיית החיים, של יצירה ויצריות. זהו זמן בו ישנו פוטנציאל ליצירת חיים, זמן של מועצמות וכריזמטיות המופנה כלפי חוץ. נשים חשות בזמן הביוץ אנרגיה כללית גבוהה, אנרגיה וחשק מיני וכוח משיכה מוגבר. לרוב זה הזמן בו נשים מרגישות הכי טוב לגבי עצמן, הגוף נראה טוב, השיער מסתדר, העור חלק ובכללי יש תחושה שהכל אפשרי. נוסף על כך, ישנן נשים רבות אשר חשות את הביוץ פיזית וחלק מהן אף סובלות מכאבי ביוץ. חלק מהשנים חוות גם עצבנות או רגישות גבוהה סביב מועד שחרור הביצית.


השלב הלוטאלי (שלב הגופיף הצהוב) – premenstrual phase שלב זה הוא השלב בו מופיעים שלל תסמיני קדם הווסת ועל כן ארחיב עליו במאמר זה.

ברמה הפיזיולוגית, בשבעת הימים הראשונים שלאחר הביוץ ישנה עלייה של פרוגסטרון המלווה בהתעבות האנדומטריום (רירית הרחם), לאחר מכן, במידה ואין התעברות, מתחילה ירידה איטית של רמות פרוגסטרון ובהמשך גם של אסטרוגן, פעולות אלו יאפשרו את קיומו של מחזור חדש. בשלב זה האונה הימנית של המוח פעילה יותר, האונה מקושרת יותר לרגשות, לתפיסה מופשטת, אינטואיטיבית, חשיבה בסמלים ובדימויים. אורך חייו של הגופיף הצהוב (מה שהיה בעבר הזקיק) ללא הריון הוא 14 יום, על כן זהו פרק הזמן בו נמשך שלב זה והוא בעצם מתחלק לשניים - החלק בו הגוף מגויס מאוד ומצפה לקליטה של הריון והימים אשר באים לאחר מכן, בהם יש הבנה שאין הריון ויש התחלה של "פירוק המבנה" לטובת מחזור חדש. בהמשך לכך, אם היינו לרגע מייחסים לרחם שלנו איכויות רגשיות ניתן לראות את המתרחש כמהלך מורכב בו יש התרגשות, צפייה והכנה רבה לקראת משהו ולצדו אכזבה גדולה, מלווה במידה מסוימת של אבל ושקיעה. בחציו הראשון של השלב הלוטאלי הגוף מתנהג כאילו הוא בתחילתו של הריון יקר (עד אשר יוכח אחרת) והוא מפעיל מנגנונים פיזיולוגיים ואבולוציונים נרחבים על מנת לשמור עליו. ביניהם:

● ירידה של רמות הסרוטונין (המוליך העצבי אשר גורם לנו להרגיש טוב) זאת על מנת לפזר מיסוך כדי שנהיה ערניות ונזהה במהירות סכנות. הירידה ברמות הסרוטונין מובילה לעצבות, ייאוש ודכדוך במיוחד אצל נשים אשר נוטות לדיכאון אצלן רמות הסרוטונין אינן גבוהות מלכתחילה.

● חידוד והעצמת החושים ובפרט חוש הריח, כדי שנוכל לזהות רעלים וסכנות טוב יותר. עודף גירויים הנקלטים בחושים עשויים להציף את מערכת העצבים ולהוביל לדריכותה - במיוחד אצל נשים שמערכת העצבים שלהן מעוררת גם ככה על רקע של רגישות חושית גבוהה, מצבי דחק וטראומה.

● רגישות גבוהה ואי סבילות לחומרי הזנה לא מיטיבים ברמה הגופנית והנפשית גם יחד.

● רגישות מועצמת לכאב ותפיסת כאב מוגברת, גם כאן לצורך שמירה עצמית וזיהוי מהיר של סכנות.

● יכולות מוגברות להרגיש את הסביבה, לחוש אותה לעומק ולקרוא אותה - שוב לצורך זיהוי מהיר ואפקטיבי של איום וסכנה - מצב היוצר אצל נשים רבות את התחושה כי הסביבה מאוד חודרנית עבורן, הן סופגות את מה שקורה סביבן, מושפעות ומתערבבות יתר על המידה.


את חלקו השני של השלב הלוטאלי אני אוהבת לכנות "שלב האבל". גם ללא כל קשר לרצון או צפייה של האישה להריון זה מרגיש פעמים רבות כאילו המערכת הרגשית-גופנית מתאבלת והיא מאופיינת בעצב עמוק ובאנרגיה ירודה, מהורהרת ומכונסת. בהיותנו חלק מתרבות המקדשת פעלתנות, שמחה ומוחצנות אנו פחות נלהבים משלב זה ותופסים אותו כרע ולא פורה, ובהמשך ישיר לכך איננו נשמעים מספיק לקול המורה לנו להפחית בפעילות ולהתכנס בעצמנו, או במילים אחרות, להתאים את רמות הפעילות לצרכי הגוף-נפש ומצבם.

ברמה הפסיכולוגית, בשלב הלוטאלי ה”צעיף” בין העולם הנגלה והנסתר, בין המודע והלא מודע, הוא דק הרבה יותר ויש לנו גישה לחלקי עצמי עמוקים. אנו מכוונות מאוד אל הידיעה הפנימית ואל מה שאינו מדויק בחיינו. פעמים רבות זה יורגש כאילו נפרץ סכר, וזרם של חומרי נפש הנמצאים ברגיל במצב של החזקה פורץ אל התודעה. תכנים מהעולם הפנימי מגיעים אלינו בצורה של חלומות, תשוקות ורגשות, צרכים עמוקים ותסכולים מבעבעים ועולים על פני השטח, יכולת הצנזור וההכלה פוחתות ואנו מוצאות את עצמנו מוצפות ובעלות עצבים פרומים. בשלב זה, נשים רבות עשויות להרגיש אשמות או "לא נורמליות" ולחוות ביקורת הן מהסביבה והן בעצמן על כך שהן מגזימות או קיצוניות ואינן מכילות או מבליגות על מה שבדרך כלל הן לא עושות ממנו ענין. אלא שברוב המקרים אותו דבר שמציף, מציק, ובלתי מתקבל מציק לנו גם בשאר ימי החודש ובשלב זה הוא פשוט יותר מורגש ומקבל הזדמנות להביע את הצורך האמיתי שיושב תחתיו. ההבנה כי החומרים הצפים הם חלק בלתי נפרד מחיי הנפש ויש בהם אמת, לצד ההבנה כי העוצמה שלהם מוגברת בזמן זה, מעניקה לנשים רבות את האפשרות להכיל טוב יותר את עצמן.

שלב הווסת (ימי הדימום) – menstrual phase

ברמה הפיזית, בשלב זה ישנה ירידה חדה בהפרשות האסטרוגן והפרוגסטרון שגורמת לכיווץ כלי הדם המזינים את השכבה החיצונית של הרחם ונוצר דימום הוסת.

ברמה האנרגטית זהו זמן בו נדמה כי כוח החיים עומד להיעלם, האנרגיה נמצאת בשקיעה.

באופן אידיאלי רצוי שנשים יאטו את הקצב ההתנהלות שלהן במהלך הווסת וינוחו יותר. זהו זמן של היטהרות, פינוי מקום ושחרור, זמן של מוות ופרידה לקראת לידה מחודשת, במקביל לניקוי הגופני שעובר גופנו נשים רבות חשות צורך לנקות ולסדר את ביתם, לדבר את אשר על ליבן ולפתור קונפליקטים ישנים, השחרור הביולוגי מלווה בשחרור פסיכולוגי, ושניהם מבקשים אפשרות להתרחש ולקבל מקום


טיפול וליווי רגשי בנושא תסמונת קדם וסתית


טיפול בנשים אשר מתמודדות עם התסמונת הקדם וסתית זאת משימה משולבת. מצד אחד, ישנה שאיפה להבין את הסיבות בגינם תקופה זאת בחודש עוצמתית כל כך עבור האישה, מלווה בחיפוש אחר מענה אשר יוביל לאיזון והקלה, מצד שני ישנה חשיבות גדולה דווקא לתת מקום והכרה לחומרי הנפש הצפים בזמן זה כנושאים לגיטימיים ומשמעותיים המבקשים יחס וטיפול.


בפרקטיקה הטיפולית, בהמשך להקניית ידע כללי אודות מחזור הווסת הנשי ומופעיו השונים, בשלב הראשון אנו שואפות להעיר את המודעות לדפוסים הפיזיים, ההורמונליים והרגשיים שלך באופן אישי. ננסה להבין אילו רגשות את פוגשת? אילו כאבים? מה קורה מתי? מה עושה לך טוב ומה פחות? מה תומך בך? בהמשך לכך ננסה לטפח התנהגויות והרגלים אשר "ישתפו פעולה" טוב יותר עם אותם השינויים. אספקט זה של הליווי עוסק בין היתר בהקניית כלים להתמודדות עם ויסות רגשי, ויסות חושי וחרדות, זאת לצד חשיבה משותפת אודות נושאים כמו טיפול תרופתי, תזונה, צמחים, פעילות גופנית ועוד הרגלי חיים. השלב השני בטיפול (הם כמובן קורים גם בו זמנית) מוקדש ליצירת מרחב בו ניתן להקשיב למה שעולה בך בימים אלו של החודש. זאת מתוך הבנה שזה לא באמת רק ההורמונים, זו את, ואלו חלקים מאוד אותנטיים שלך - ההורמונים פשוט מאפשרים לאיכויות ולתכנים שונים לבוא לידי ביטוי. המרחב שניצור מאפשר לך להקשיב לעצמך, לצרכים, לכעסים, לפחדים, לעצב.. בין אם אלו תכנים הקשורים לזמן ההווה של חייך או תכנים לא מעובדים אשר צפים ועולים מן העבר. הניסיון שלי מראה לי בכל פעם מחדש שכאשר התכנים הללו מקבלים מקום הם תמיד פוחתים בעוצמתם והופכים אפשריים לעיכול ולהכלה.


השלב השלישי הוא המשך ישיר של השלב השני והוא עוסק בהיענות לצרכים אשר אנו מזהות שעולים בך. אחרי שהבנת טוב יותר מה חסר לך, מה כואב ולא פתור, מה מפריע, נפתחת האפשרות לחתור לעבר שינוי. החל מהיכולת להשמיע את קולך באופן ברור יותר בעולם, להביע צרכים ולשים גבולות, דרך שחרור של "רעלים" וכל מה שלא מיטיב איתך בחיי היום יום ועד שינויי חיים הנוגעים לקריירה, משפחה, זוגיות, מקום מגורים ועוד. לסיכום, אני רוצה להזמין אותך לרגע של מחשבה רדיקלית - מחשבה על כך שאולי כל העסק הזה הוא בעצם הזדמנות ומתנה. מתנה מהגוף שלך שלא מוכן להתפשר עליך, לא מוכן לאפשר לך לפעול בניגוד לסמכות הפנימית שלך, לא מוכן לתת לך להתנהל בניתוק מעצמך - מבלי להשמיע קול זעקה. אולי את חושבת שהוא נגדך אבל בעצם הוא צועק לך שאת מפספסת משהו, שהדחקת איזה כאב ישן שגוזל ממך כוחות, שאת ניזונה ממשהו שממש לא מיטיב איתך, שאת לא במסלול המדויק עבורך. זה מעורר מחשבה על כך שאולי כל העסק הזה של יציבות הוא בכלל לא לנו, אולי הוא סתם חליפה ממש לא נוחה שאנחנו מנסות להתאים את עצמנו אליה, ככה בכוח ההרגל אך בלי הרבה מחשבה. אני מאמינה שאת זכאית לחיות חיים מלאים ולהנות מעצמך בכל שלבי החודש. על כן אני רוצה להזמין אותך לנסות לשקם את האמון שלך בגופך, להעריך את מחזור הווסת כחלק ממערכת ההנחיה הפנימית שמהדהדת לעומק הרחם החכמה. אני מזמינה אותך להתמסר אל גלי השינוי ולהתחיל להירפא מבחינה הורמונלית ורגשית כאחד.

bottom of page