top of page

ליווי ותמיכה רגשית לאחר אובדן הריון


ליווי ותמיכה רגשית לאחר אובדן הריון

אם הגעת לכאן בעקבות חווית אובדן אישית, אני משתתפת בצערך. אובדן הריון הוא לעולם לא רק דבר אחד והוא משתנה מאישה לאישה - הסיפור הוא אישי שלך, הרקע שלו, מציאות החיים שהוא פוגש ומה שנוכח בך אחרי. גם בנוגע להתמודדות, אין נכון או לא נכון, אין דרך אחת. לכל אישה יש את הדרך הנכונה לה.

לצד זאת, אני מבקשת לכתוב במאמר הזה קצת על החוויה ועל המאפיינים המשותפים שלה, כפי שלמדתי להכיר אותם בקליניקה שלי.


ראשית, אני מבקשת להכיר בכך שסיום הריון בטרם עת הוא אירוע משנה חיים אשר עשוי להוות מקור עוצמתי לקשיים רגשיים, לעיתים קרובות גם טראומטי – בין אם האובדן מתרחש בשבועות מוקדמים או מתקדמים, וכמובן – במקרים המטלטלים של אובדן לקראת הלידה או במהלכה. ההכרה המתבקשת הזאת כלל לא מובנת מאליה שכן אובדני הריון, על אף היותם נפוצים עד מאוד, מתרחשים לרוב באזורים שקטים ומוצנעים, חסרים תוקף סביבתי חברתי ופעמים רבות גם מקצועי. הפער הנוכח פעמים כה רבות בין עוצמת החוויה לבין מידת ההכרה, הנראות והתיקוף שלה (מבחוץ כמו גם מבפנים) מוביל לחוויה מלאת בדידות החסרה את התמיכה הנורמטיבית המגיעה בעקבות שכול ומשבשת את תהליך האבל התקין.


אובדן הריון בשבועות מוקדמים

האופן בו נשים חוות אובדן הריון בשבועות מוקדמים משתנה מאוד מאישה לאישה והוא מושפע ממגוון משתנים כגון: מידת המושקעות הרגשית בהריון, גיל האישה, הזמן והאנרגיה שנדרשו להיכנס להריון, הפלות ואובדנים קודמים, ילדים נוספים, מערכת היחסים הזוגית, ציפיות האישה והסביבה בנוגע להריון, יחסה של האישה עם גופה, מערכת האמונות שלה, חוויות עבר ואירועי חיים מעצבים נוספים. הדעה והתפיסה הרווחת היא שהפלה המתרחשת בשלבי הריון מוקדמים היא בעלת חשיבות פחותה, מאחר שמידת ההתקשרות לעובר ולהריון אינם גדולים, על כן אין היא צפויה לגרום למצוקה רבה. אך כמובן שלא תמיד כך הוא הדבר. כמו כן, נהוג לייחס להפלה בשלבים מוקדמים של ההריון את ההנחה כי ההריון לא היה מתפתח באופן תקני ולכן טוב שהגוף סיים את ההריון "באופן טבעי", זוהי מחשבה שלצידה ציפייה פרדוקסלית לחוש מידה מסוימת של הקלה או נחמה. לכן, כאשר מצוקה אכן עולה, לעתים קרובות היא אינה מקבלת יחס או מענה מספק הן מצד האישה שחוותה את האובדן כלפי עצמה והן מצד סביבתה הקרובה והרחוקה. מצד אחד, בשבועות ההריון הראשונים העובר עדיין איננו דבר מאובחן ונפרד אך מן הצד השני ההריון מהווה חלק מהאישה. נשים רבות יחושו שחלק מהן אבד ויחוו מידה רבה של ריקנות, דכדוך ואף חרדה לשלמות הגוף. מצב זה עשוי להחריף כאשר ישנו מפגש ישיר (ובעיקר לא צפוי) עם פליטת העובר.

רגשות דומיננטים נוספים המאפיינים מצב זה הם ביטויים של כעס עצמי, בושה ואשמה. אלו אינם רגשות בעלי אופי רציונלי אך הם נוטים להתלבש על מחשבות כגון: לא רציתי מספיק את ההריון, לא שמרתי עליו מספיק טוב, עשיתי כל מיני דברים שאסור, ההפלה קרתה בגלל מתח נפשי שאני נמצאת בו… וכו'. חלק מהנשים חוות את ההפלה כדחייה מצד ילד פוטנציאלי עתידי וחשות כי הן פגומות, שגופן מקולקל, שאין להן מה לתת, שהחיים לא בחרו להתפתח בהן כי הם אינן טובות, ועוד.


חשוב לי לחזור ולתת תוקף לכאב ולקושי שאובדן הריון, גם בשבועות המוקדמים, עשוי לעורר בך. לעובדה שמדובר בשלב מוקדם של ההריון אין קורלציה ישירה לעוצמת הכאב וכמובן שזה לגיטימי, טבעי ונורמלי לחלוטין להתאבל ולכאוב על הריון שאבד, מוקדם ככל שהתרחש.


אובדן בשבועות מתקדמים ולידה שקטה

ככל שהריון מתקדם גדלה מידת ההיקשרותבין האם לעובר. על רקע המפגש הישיר והחושי עם תנועות העובר והלידה המתקרבת, מתפתחים ומתבססים ציפיות, חלומות, תוכניות לעתיד ורגשות אמהיים. בהמשך לכך, ככל שההריון נפסק בשלב מאוחר יותר כך הפרידה היא ויותר ויותר מילד מוחשי. ביטוי לכך הוא האופן בו נשים רבות ממשיכות לקיים יחסים עם העובר שאיבדו בהמשך חייהן: קוראות לו או לה בשם, מציינות ימי הולדת ונותנות לו מקום של שייכות בליבן, בחייהן ובחיק המשפחה.


מאפיינים ייחודיים אשר מעצימים את חווית האובדן בשבועות מאוחרים נוגעים למקרים קורעי הלב בהם יש צורך לקבל החלטה מודעת על הפסקת הריון על רקע בעיה רפואית ולמעמד המורכב של לידת עובר ללא רוח חיים - עליהם לצערי לא ארחיב במאמר הנוכחי. הימים שמגיעים אחרי אובדן בשבועות מתקדמים הם מאתגרים וקשים עבור זוגות ונשים, החל מהגוף שמושפע מהשינויים ההורמונליים, ההריון שהיה פה רק הרגע ועדיין ניכר על הגוף, דרך החלל והריק שנפער בנפש ובחיים ועד ההתמודדות עם הסביבה, הצורך לשתף.. להסביר.. לפעמים גם להצדיק.

נשים רבות חוות קושי לחזור לשגרת חייהן גם לאחר חודשים ארוכים, הן חוות צמצום עצמי וניתוק מהסביבה שאינה מסוגלת להכיל אותן לאורך זמן בכעס ובייאוש, להבין ולתקף את עוצמת החוויה, שנוטה להתעלם, לייעץ או לנחם באופן שבמקרים רבים רק מעמיק את הקושי.


בחודשים ואף בשנים הראשונות לאחר האובדן נשים פוגשות את שלל מאפייני האבל הנפוצים כגון: מיקוח, חרטות וחיפוש אחר הסיבה והמשמעות, תחושות של אובדן טעם ומשמעות בחיים, תחושות של כעס, האשמה ואשמה, תסמיני פוסט טראומה, חרדות, קושי בזוגיות ובקשרים בין אישיים וקשיי תפקוד.


הריון בצל אובדן


רובן המכריע של הנשים אשר חוות אובדן הריון תבקשנה לחוות הריון נוסף ולעיתים אף תיראנה בו חלק בלתי נפרד והכרחי לעיבוד החוויה, מעין חוויה מתקנת. אצל חלק מהנשים עולה רצון להיכנס שוב להריון בהקדם האפשרי וחלק מרגישות כי הן זקוקות לזמן מה של עיכול ופרידה. כך או כך, הריונות לאחר אובדנים ידועים באופיים הפגיע ובהיותם מלווים ברגשות מורכבים, חרדות ודאגות.

לעיתים קרובות אלו הריונות אשר מתאפיינים בניתוק וריחוק רגשי, המהווים אסטרטגיה נפשית (מבחירה או שלא) שנועדה לשמור על האישה מפני פגיעה חוזרת.


תסמינים אלו מתעצמים ומגיעים לשיא סביב גיל האובדן של ההריון שאבד, אך לעיתים מלווים את ההריון לכל אורכו ואף ממשיכים להשפיע לאחר הלידה ופוגעים ביכולת לחוות אמהות נינוחה התקשרות מיטיבה עם התינוקות.


החלמה, אבל וטיפול לאחר אובדן הריון


כאשר אנו חווים אובדן משמעותי בחיינו עולה צורך בתהליך של אבל ופרידה. זהו צורך אנושי בסיסי והוא חיוני על מנת להחלים. יחד עם זאת אין מודל או דרך אחת ברורה לתהליך האבל כמו גם זמן בו זה נכון "להתפנות" אליו - בין אם זה מיד לאחר האובדן, לאחר זמן מה (גם במרחק של שנים), לקראת הריון חדש וכד'. פעמים רבות תהליך האבל מושהה מאחר ונשים נמצאות בסוג של הלם מעוצמת החוויה אשר עוצר את הזמן מלכת, לפעמים הוא מתעכב כי משמעות הכניסה לתהליך העיבוד, משמעותה להתחיל להשלים עם הפרידה ולעכל אותה, אך על פי רוב, תהליך האבל מופרע או מתעכב מכיוון שאין הוא מקבל באופן לגיטימי את המרחב, מערכות התמיכה, הזמן והסבלנות הנדרשים עבורו. כאשר אני מלווה אותך ( סביב הנושא של אובדן הריון ולידות שקטות אני שמה לי למטרה לתמוך בתהליך הטבעי של האבל, לאפשר לנפש את התנאים המיטיביים להן היא זקוקה על מנת להתאושש מן החוויה ולהחלים. תנאים אלו כוללים: יצירה של מרחב בו ניתן להניח ללא חשש את הכאב - לתת לו מקום ולפגוש אותו במלואו, תהליך העיבוד של חווית האובדן על שלל החלקים הפסיכולוגיים, הבין אישיים והגופניים שלה, עזרה בתיווך הקושי וההתמודדות לסביבה וביצירת מערכות תמיכה, ליווי בנוגע לבחירות להמשך הדרך ועוד.


לסיכום, אובדן הריון, הוא חוויה שמעלה תחושות כאב, אובדן וקושי, אשר זקוקות להכרה, לגיטימציה ומרחב עדין ותומך לטובת הריפוי והעיבוד. אשמח ללוות אותך.

bottom of page