top of page

טראומה בילדות ופגיעות מבית – טיפול בטראומה מורכבת


טראומה בילדות ופגיעות מבית – טיפול בטראומה מורכבת

בהיותנו ילדים, המבוגרים שבחיינו מסמנים לנו סכנה מהי, הם מלמדים אותנו היכן היא מצוייה וכיצד לזהות אותה, מנחים כיצד נכון לנהוג מולה, ומצידיים אותנו בשלל כלים להתמודד אתה. אנו לומדים כי הכביש הוא מקום מסוכן ומהי הדרך החכמה לנהוג בו, לומדים להתרחק מזרים ולזהות חשודים במרחבים ציבוריים, לומדים כיצד להגיב במקרים בהם מופנית כלפינו תוקפנות ועוד ועוד.

אך אף ילד מעולם לא רכש ידע או קיבל כלים בהם יוכל להתמודד עם האלימות הסמויה והגלויה השוכנת בין ארבעת הקירות שהם ביתו. חלק ניכר מהעשיה המקצועית שלי עוסק במפגש עם נשים אשר חוו רמה כזאת או אחרת של פגיעות מתמשכות ושונות בילדותן על ידי לא אחרים מאשר בני ביתם. אני מניחה שכך זה במרבית הקליניקות לטיפול נפשי. הידע והמחקר הענף המצטבר בתחום הטראומה בשנים האחרונות, נותן תוקף של ממש להבנה בה אוחזים מטפלים מאז ומעולם - כי מצוקות גוף, נפש ורוח רבות מקורם בחוויות ילדות ופגיעות מבית שאינן מטופלות ומעובדות דיו.

מהי בעצם טראומת ילדות?

בשונה מטראומות קיצון - ממוקדות אירוע (כמו תקיפה, תאונה, אירוע בטחוני וכו'), בהן ניתן לסמן במידה מסוימת של בירור התחלה, אמצע וסוף, בהן ניתן לומר מה בעצם קרה, מי הפוגע ומי הנפגע וכו', כאשר מדובר בטראומות שמקורן בילדות, יהיה זה מורכב הרבה יותר לזהות, להבין ולהכיל את הפגיעה ואת השלכותיה. פגיעות בילדות אשר מתרחשות בגילאים מוקדמים מתאפיינות בשיכחהובהדחקה, הן מאתגרות לסימון מאחר שהן מתקיימות פעמים רבות בתוך קשר חיוני של טיפול ואהבה וההשלכות שלהן נשזרות והופכות לחלק בלתי נפרד ממרקם החיים, דפוסי ההתנהגות והאופי. המושגים המקצועיים אשר מתארים טראומות מסוג זה מכונים טראומה התפתחותית וטראומה מורכבת.

ההגדרה טראומה התפתחותית מתייחסת לטראומה או פגיעה המתרחשת בשלבים מוקדמים של החיים, כאשר האופי, האישיות ומנגנוני ההגנה עדיין בשלבי התפתחות והתגבשות. בשלבים בהם תינוקות וילדים עודם רכים וחסרי ישע. ברוב המקרים, טראומה התפתחותית מתארת פגיעות המתרחשות בתוך יחסי ההתקשרות עם דמויות טיפוליות ראשוניות בחיי האדם, וכוללת מקרים של נטישה, טיפול לקוי והזנחה, העדר מענה לצרכים בסיסיים, אלימות, מצבים רפואיים אקוטיים, טראומות בתקופת ההריון ובלידה ועוד. למצבים אלו תהיה השפעה עמוקה ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית, על האישיות ועל דפוסי ההתקשרות.


ההגדרה טראומה מורכבת המתרחשת בילדות נוגעת לפגיעות וחשיפהממושכת לסוגים שונים של חוסר אונים, ניצול, שליטה, אלימות והתעללות מטעם דמויות התקשרות קרובות כמו ההורים או בן משפחה קרוב אחר. טראומה מורכבת יכולה להתרחש גם בבגרות במקרים של זוגיות אלימה, שבי וכדומה. בחלק מהמקרים היא תתבסס על מופעים של התעללות קיצונית ומפורשת אך לרוב היא תתרחש בתוך יחסים בהם הפוגענות שלובה יחד עם היבטים חיוביים של הקשר כאשר האלימות הנפשית עשויה להיות סמויה ותת קרקעית ולא בהכרח מפורשת. הזנה מיטיבה והזנה רעילה שקשורים זה בזה. במקרים רבים ישנם עדויות לטראומה אך סיפור הפגיעה נעדר, נשכח או שמשקלו הוקטן.

תסמינים ואופני ביטוי שונים של טראומות ילדות


טראומה מורכבת וטראומה התפתחותית משפיעות על התפקוד ומבנה האישיות של האדם כמבוגר והן עשויות להתבטא בכמה אופנים ובעוצמות שונות:


קשיים במערכות יחסים - קל להבין כיצד פגיעות אשר התרחשו בתוך מערכות יחסים קרובות עשויות להוביל לקשיים במתן אמון וביכולת ליצור יחסים בין אישיים קרובים ובטוחים.

רבים מהמתמודדים עם טראומה מורכבת מוצאים עצמם לעיתים קרובות במערכות יחסים מאתגרות, לעיתים אף כאלו המשחזרות אלמנטים של תלות קיצונית, שליטה, דחייה או נטישה, או לחילופין יבחרו להימנע מיחסים אך יאלצו להתמודד עם הבדידות שלצידה.


קושי בויסות רגשי - טראומה נפשית בהגדרה שלה היא אירוע שאין באפשרותנו להכיל ולעכל מבחינה רגשית ועל כן מובילה לעוררות גבוהה ולקושי בויסות הרגשי. טראומה כרונית ומתמשכת מייצרת ערעור רגשי מתמשך וקושי בויסות אשר ממשיך ומלווה את הנפגעים בחייהם גם זמן רב לאחר שהאיום הוסר. מערכת העצבים שלהם וחיי הנפש אינם יכולים לנוח והם הופכים רגישים ונפיצים לחיי היום יום.

קושי בויסות רגשי מוביל לחיים מלאי חרדה וזעם, הימנעויות, התנהגויות אובססיביות והרסניות ועוד.


קושי בויסות גופני - ברמה הפיזיולוגית טראומה משפיעה על מערכת העצבים שלנו, ומערכת העצבים שלנו משפיעה על הגוף כולו - על ההורמונים, מערכת העיכול, מערכת הפריון, שרירים, דם, ריאות, לב ועוד. פגיעה מתמשכת מובילה לשינויים מהותיים ולשחיקה של מערכת העצבים. כאשר הפגיעה מתרחשת בילדות היא נשזרת בהתפתחות הגופנית ומתבטאת בו. פעמים רבות, כאשר הטראומה חסרה במילים, נראות או תיקוף בוחר האדם באופן לא מודע לסמן את הפגיעה שעבר בגוף, לגלם אותה דרכו. אלו יבואו לידי ביטוי במחלות כרוניות, קשיים בעיכול, קשיי שינה, בעיות בפריון וגניקולוגיה ועוד.


פגיעה בתחושת הערך וביכולת לחוות הנאה - פגיעות מתמשכות בילדות מובילות באופן בלתי נמנע לביטויים שליליים של תפיסת עצמי. התוקפנות, האלימות וההשפלה אליה היו חשופים מופנמת אל האדם עצמו ופוגעת בתחושת הערך העצמי. היא מבטאת את עצמה דרך תחושות של בושה, אשמה, חוסר ביטחון, דיכאון, אי יכולת לחוות הנאה ועוד.


קושי בתפקוד והתנהגויות הרסניות - אחד המצבים הנפוצים ביותר בנוגע לטראומות מתמשכות בילדות נוגע להתמודדות עם התנהגויות שונות אשר אומצו כאסטרטגיות לצורך עזרה והתמודדות עם הקושי אך הפכו לבעיה בפני עצמה. למשל OCD שהתפתח כדי להקל על חרדה כרונית, הפרעות אכילה שהתפתחו כדי לתת מענה לקושי בוויסות רגשי, התמכרויות לאלכוהול או לעישון אשר נועדו לסייע בויסות וביכולת הכלה של הטראומה ועוד. מצבים נפוצים אלו הופכים בעייתיים במיוחד כאשר אין הכרה בקשר בינם לבין העבר והם מובילים לשיפוטיות גבוהה הן מצד הנפגעים והן מצד סביבתם.


הטיפול בטראומות ילדות


ישנן מעט מאוד מטופלות שמגיעות לקליניקה מתוך כוונה מוצהרת לטפל בטראומות הילדות שלהן. לרוב, הפניה לטיפול תהיה סביב קושי והתמודדות עם מערכת יחסים, מצב גופני או נפשי מאתגר, כאשר האקלים הטראומטי שברקע יהיה ידוע ומקושר באופן מלא, חלקי או בכלל לא. מאחר שלתסמינים הפוסט טראומטיים יש נטיה להתרחק ממקורם ולקבל מהות משל עצמם, חלק מרכזי בעבודה הטיפולית נוגע להבנת המקורות של אותם תסמינים ותופעות. בפועל, טיפול בטראומות ילדות נע פעמים רבות על הציר שבין התמקדות בהווה ומתן מענה לאתגרי היום יום ובין חזרה אל העבר ועיבוד החוויות הרשומות בו. זאת מתוך שאיפה להגיע להבנה מעמיקה וחיבור בין השניים ומשם לחתור לשינוי והחלמה.


כאשר הנושא בטיפול הוא פגיעות בילדות הקשר הטיפולי הופך מרכזי ומשמעותי והברית הטיפולית נרקמת מתוך רגישות והקשבה מירביים. בטיפול התייחסותי היחסים הטיפולים מהווים מרחב חיי ודינמי דרכו ניתן בין היתר לחוות מערכת יחסים חיוביות ובטוחה, ולעבד דרכו היבטים שונים הקשורים בדפוסי ההתקשרות. במקרים אלו זה חשוב במיוחד להגיע לטיפול אצל מטפל/ת מיודעי טראומה. ההבנה של השדה הזה והניסיון בטיפול בטראומה הם קריטיים ומאפשרים תהליך מתקן ומשקם אל מול האפשרות הממשית לפגיעה חוזרת במסגרת היחסים הטיפוליים. הטיפול בטראומה, ובפרט טראומות ילדות שמקורן בבית הם עבורי מסע מרגש. מסע שלא אחת עובר דרך מקומות קשים, רוויים בכאב, בפחד, בכעס ובאפלה אך מצידם השני שוכנת תמיד תקווה.

לעיתים יהיו אלו טיפולים ארוכים יותר, הקשר הטיפולי לא ירקם בין יום, יהיו בהם הרבה פעמים נסיגות ובכל זאת, זאת עבודה שאני תמיד ניגשת אליה ברצון, משתהה כל פעם מחדש מהכוחות והעוצמות המתגלים בתהליך. כוחות של רוח האדם ושל ריפוי והחלמה.

bottom of page