"בעומק נפשנו וגופנו מצויה כל התורה כולה" ~ בודהה

לעתים אנו חשות בצורך לקחת נשימה עמוקה ולמצוא דרך נבונה יותר להתמודד עם הסכסוכים, הלחצים, הפחדים והתשישות הנפוצים כל כך בעולמנו ובחיינו האישיים; למצוא דרך נכונה יותר עבורנו לנוע במעגלי החיים.
תורת הנפש הבודהיסטית, היא פסיכולוגיה חיה ונושמת בעלת ערך רב ונודע בשיפור איכות חיינו, ביסוס של יכולת הכלה ושלווה, בהתמודדות עם מתח, דחק ומחלה, בטיפול בדפוסים ממכרים, בטראומה, חרדות ודיכאון.

בבסיסה זוהי גישה מהפכנית להבנה ולשחרור עמוק ורדיקלי מסבל, אשר במסגרת חזון הריפוי שלה כלולים מימד רוחני ומיצוי הפוטנציאל האנושי הגבוה ביותר. בליבה האמונה כי בעזרת התבוננות מעמיקה וערה במציאות של חיינו, מתאפשר מפגש עם הטבע האמיתי של האני ושל הקיום על כל מאפייניהם, ונפתחות דרכים מקוריות של התנהלות בלתי מותנית וחופשית בעולם.

תרפיה ממוקדת הווה ומיינדפולנס

הטיפול הבודהיסטי הוא טיפול העוסק בגוף, בתודעה, בנפש וברוח, באופן ממוקד-הווה. הוא מעניק משמעות וחשיבות רבה לחקירת המרחב של השדה הטיפולי, מערכת היחסים הטיפולית ולחויות כפי שהן נוכחות ומופיעות כאן ועכשיו.
במרכז הטיפול עומדת גישת המיינדפולנס (קשיבות או מודעות קשובה), גישה טיפולית השואבת את עוצמתה מן הכלים הפשוטים של נוכחות, קבלה וחופש בחירה. את הכלים הללו רוכשת המטופלת בעזרת שיחה טיפולית ותרגול מודעות מדיטטיבית לתהליכי הגוף והנפש.
תרומתו הגדולה של הטיפול טמונה בהזמנה להתבוננות חומלת, מעמיקה וערה במציאות החיים, ובסיוע למפגש עם הטבע האמיתי של הדברים.

עקרונות מנחים בעלי משמעות במרחב הטיפולי:

האדם הוא יצור רוחני השואף להתפתחות-
בשונה מתפיסה רפואית ופתולוגית לפיה קיימת מחלה או בעיה שצריך לשנותה, תפיסתו של הטיפולהיא תפיסה רחבה של משמעות האתגרים העומדים בפני המטופלת כחלק מפוטנציאל הצמיחה האישי והרוחני.

נוכחות מקבלת והכרה בקיים-
בטיפול אנו משהים את הרצון – המותנה בנו – לשנות את החוויה שמעוררת קושי, ומאפשרים שהות איתה בלב ובגוף באופן תומך ולא שיפוטי. אנחנו מזמינים אותה להיות, מתבוננים בה, בתחושות שהיא מעלה בגוף, באופן שבו היא משפיעה על הנשימה, בדימויים, בצבעים ובמילים שהיא מעלה בנו.

חמלה ורוחב לב כלפי עצמי והסביבה-
עקרון החמלה מתבטא באפשרות לחוות מרחב לקבלת עצמנו, סביבתנו והחיים בכללותם כלא מושלמים. הוא מסייע לגילוי כוחו של הלב להכיל את כל הדברים – צער, בדידות, בושה, תשוקה, חרטה, תסכול, כעס, אושר ושלווה, ובכך מאפשר לנו להתנסות בדרגות חדשות של קבלה עצמית, שחרור וחופש פנימי.

חמלה מחליפה את מקומן של ההשוואה והביקורת, מפוגגת תחושת בדידות ומחברת לכאב אוניברסאלי; היא, מאפשרת פרספקטיבה בריאה של העולם הרגשי ומשקיטה התנהגויות אובססיביות ומחשבות טורדניות.

חקירת התודעה ומנגנון ההיאחזות והדחייה-
התודעה היא העדשה דרכה אנו רואים את החיים; היא בונה ויוצרת את המציאות של חיינו, היא מספרת לנו סיפורים אודותינו, היא יוצרת מושגים, סטריאוטיפים, הרגלים ואמונות. הבודהיזם מדבר בהקשר זה על מנגנון של דחייה של הלא רצוי מחיינו והיאחזות ורצון לשלוט ברצוי; מנגנון זה הוא על כוח משמעותי בחיינו אך הוא לרוב אינו מודע.

באמצעים של התבוננות מדיטטיבית, תהליכי מודעות וחקירה נזהה את דפוסי התודעה ואת האופנים בהם היא פועלת ונפעל לשחרורם.

יחסי הגומלין ואי שניות –
עקרון ה-אי-שניות מספר לנו שאין 'אני' שהוא נפרד משאר העולם. בפועל, ישנה מערכת גומלין בינינו לבין כל יצור חי אחר בעולם; הסבל הוא אוניברסאלי, וכמותו השמחה והאושר.

באופן חלקי המשמעות של עקרון זה במפגש טיפולי היא ש'אנחנו לא לבד'. ובמובן רחב יותר, הבנת מושג האי-שניות היא בסיס למתן לגיטימציה רגשית, לחמלה וריפוי.

יש לך שאלות? רוצה לקבל פרטים נוספים? אשמח אם תדברי איתי 052-4711149 אפרת

בחזרה לדף >> דרך הרוח